Filtr pevných částic ve vozech Škoda

Filtr pevných částic ve vozech Škoda

Filtr pevných částic téměř stoprocentně odstraňuje z výfukových plynů karcinogenní pevné částice - saze. Škoda jej nabízí pro vznětové motory modelových řad Octavia a Superb.

Vzhledem ke zvýšenému zájmu zákazníků připravila Škoda Auto zavedení montáže filtru pevných částic jako standardní, případně volitelné výbavy pro vznětové motory modelů OctaviaSuperb.

Přestože vysokotlaké vstřikování „Pumpe-Düse” zajišťuje plnění přísné emisní normy EU4, doplnění filtru (označení DPF) do výfukové soustavy motoru dále snižuje emise jemných prachových částic na max. 5mg/km u sériově montovaných systémů.

Limit EU4 je přitom 25 mg/km.

Na povrchu své vnitřní členité struktury zachycuje nejjemnější pevné nečistoty ve výfukových plynech. Pokud je již aktivní povrch filtru příliš znečištěný sazemi, dochází k jejich odstranění při katalytickém spalování za vyšších teplot, při kterém se přemění na kysličník uhličitý (CO2).

Filtr pracuje ve dvou režimech. Při tzv. pasivní regeneraci dochází samočinně k ekologické přeměně zachycených sazí na CO2 při teplotách výfukových plynů 350–500 °C (např. při jízdě dálniční rychlostí). Pracuje-li motor vozu delší dobu v režimu částečného zatížení (městský provoz, apod.), dochází přibližně každých 1000 km k cílenému zvýšení teploty výfukových plynů na 600 °C, při které dochází ke spálení zachycených částicaktivní regeneraci filtru. Řidič přitom zahájení ani průběh regeneračního procesu vůbec nepostřehne.

U modelu Superb je filtr umístěn ve výfukové soustavě za oxidačním katalyzátorem a je zde použit systém využívající pro regeneraci aditiva, která jsou přidávána z přídavné nádržky do paliva. Aditivum je automaticky dávkováno do palivové nádrže přes zpětné vedení paliva po každém dotankování.

Natankované množství paliva je zjišťováno řídicí jednotkou motoru vyhodnocením údajů s čidla pro zásobu paliva. Počet kilometrů, které lze ujet na jedno naplnění nádržky s aditivem je závislé na konkrétní spotřebě daného vozu (při průměrné spotřebě vystačí přibližně na 120 000 km). V případě nedostatku aditiva v nádržce (nižší objem než 0,3 l) vyzve systém automaticky prostřednictvím kontrolky majitele k návštěvě servisu.